De hát a boltos, tenyésztő ezt mondta…

De hát a boltos, tenyésztő ezt mondta…

Sajnos a legtöbben úgy vágnak bele az akvarisztikázásba, hogy azt se tudják, eszik-e vagy isszák. Úgy vélik, nincs szükségük alapokra, hiszen a boltos elmondott öt mondatban mindent, ez tutira elég. Utána pedig rohannak hozzánk, és érdemben beszélgetni se tudunk, mert a kérdéseinket se értik, nem hogy válaszolni tudjanak.

De hát a boltban azt mondták… De hát a tenyésztő ezt mondta… De hát a postás is ezt mondta…

Ha annyi pénzünk volna, ahányszor ezt hallottuk, már rég főállásban vihetnénk a MAF-ot. Nézzük, milyen panaszokat szoktam hallani a boltban, miközben vásárolok:

  • Az állatok folyamatosan egyesével vagy tömegével halnak.
  • Az alga már teljesen átvette az irányítást az akváriumban.
  • Speciális állat esetén be kellene ruházni új eszközökre (pl. hűtésre, 3-szor nagyobb akváriumra és hozzá mindenre).
  • Undorodom a dzsuvás víztől, nem akarom lenyelni, de még belenyúlni se igazán.
  • Havonta macerás a teljes kitakarítás.
  • Búgnak, zúgnak, bugyborékolnak a ketyerék.
  • Meghalnak a növények.
  • „De hát az drága!”

A panaszok mindegyike egy vagy több hibára mutatnak rá, melyek legnagyobb része egy kis tudással és odafigyeléssel elkerülhetőek lennének:

  • Tudás nélkül belevágva sokan azt hiszik hogy egy tartály és víz az már teljes akvarisztika és működik, és később se olvasnak utána.
  • 5 perces beszélgetés vagy olvasás után nem tanulható meg, pedig sokan csak ennyit, vagy ennyit se szánnak rá.
  • Nem megfelelő forráshoz fordulva szakszerűtlen tanácsokat és információkat kapunk (ezért meg kell válogatni a forrást legyen az a facebook, a szomszéd, a postás, vagy egy bolti eladó /tisztelet azon kevés boltoknak ahol ért hozzá az eladó/).
  • Sokan a „szerintem így jó lesz” elvet követik, nem pedig azokat a tanácsokat amik minden rendesebb akvarisztikai oldalon szerepelnek.
  • A szakinformációkat felületesen, fórumok esetén a több éves elavult első hozzászólásokat olvassa csak el, pedig minden fórumról elmondható hogy fejlődik, és néha elavult tanácsok vannak a több éves hozzászólásokban.
  • Az élőlények „minősége” változó, sok problémát okozhat egy sokszorosan beltenyészetes állomány.
  • Vannak akik összeférhetetlen fajokat próbálnak tartani természetesen sikertelenül.
  • Az élőlények utána olvasása nélkül, olyan fajokat vesznek sokan amikről nem tudják hogy 30 cm nagyra is megnőhet és hamarosan több száz literre lesz szüksége.
  • Tudás nélkül nem biztosítható az élőlény számára szükséges élettér, hiszen minden fajnak mások az igényei. Tipikus példa a Mexikói Axolotl hűtési igénye, ami nélkül meghal nyáron.
  • Sokan 20-30 éves módszerekkel akarnak mai napig akváriumot tartani, mely módszerek egy nagy része ma már szigorúan tiltott.
  • Sokan felvágásból kezdenek akváriumba, nem más számukra mint bármely más dekorációs élettelen tárgy, és nem is kezelik másként, ha egy hal túlnő, akkor agyoncsapja, vagy elcseréli egy kisebbre, mellyel a teljes állatszeretet hiányáról ad tanúbizonyságot. Az állatok élőlények, nem tárgyak!

Miért is ne hallgass a boltosra, „tenyésztőre”, postás bácsira?

Boltossal és tenyésztővel (szaporító, ahogy mi hívjuk a legtöbbet) nagy valószínűségben akkor találkozol, amikor venni készülsz valamit. Az ő elsődleges céljuk eladni, mert a fizetésüket így tudják kitermelni. Nem a szakmai hozzáértésük miatt állnak a pult mögött (tisztelet a néhány kivételnek), hanem, mert sajnos dolgozni kell, ha nem akarsz éhenhalni. Sok bolti eladónak, vagy tulajnak nincs is otthon, vagy soha nem is volt akváriuma. Ilyen személy, hogy adhatna már neked tanácsot?

De hát ott dolgozik… akkor biztosan ért hozzá…

Majd munkaidőn kívül még tanuljon is, kövesse az aktualitásokat? Kezdje el bemagolni 300 állat ismeretét és folyamatosan mindet, követni, hogy nagyjából téged tájékoztatni tudjon? Hidd el, nem fizetik ezt meg… Valamit tud, jó esetben valami leírással, mint pl. nálunk az Axikalauz, rendelkezik, egyszer talán még el is olvasta, és a kezedbe nyomja a boltban, hogy „nesze, itt egy leírás”. Ha egy boltos 5-10 helyes mondatot tud egy állatfajról mondani, akkor már jócskán a magyar boltosok szinte fölött van.

De hát vannak leírások neten, miért nem tartja a boltos?

Az axikalauz 4 oldal, és hamarosan bővülni fog. Többször láttam a boltban, hogy amikor az illető kezébe toltam, hátrahőkölt. Ő ennyit nem fog elolvasni, ő csak kérdezte, milyen állat, hogy kell tartani, mit eszik, mit kell tudni róla. Nem érti meg, hogy csak ennyi van leírva, de az 4 oldal. Inkább nem kell az állat. Ha a boltos ténylegesen tisztában lenne, továbbá elmondaná, hogy 150 literes monstrum akváriumra, 50 e ft-ot szűrőre, akváriumbútorra, baktérium kultúrára, kémiai tesztekre…. van szükséged, ami eléri a 100 e Ft-ot, hidd el simán ott hagynád a boltot (tisztelet a nagyon ritka kivételeknek). Ezért nem éri meg a boltosoknak a részletes tájékoztatás. Ha Te közlöd, hogy de hát neked a nagymama volt varrógépén, csak 50 literes akvárium fér el, és nem akarsz szűrőt, mert az éjjel berreg, akkor a boltos el fogja adni az 50 literes akváriumba az állatot szűrés nélkül. Amikor pedig az állat megbetegszik és jössz hozzánk, akkor értetlenül és hitetlenül magyarázod, hogy de a boltban ekkorába odaadták, a boltban tuti értenek hozzá, ne papoljunk már.

De hát akkor kinek higyjek?
De hát akkor kinek higgyek?

A bolti eladó kedvességét a szakmai hozzáértéssel párosítják a legtöbben, pedig kedvesen lehet a legtöbb szemetet eladni egy hozzá nem értőnek.

De hát a tenyésztő csak ért hozzá, hisz tenyészti…

Az ő érdeke a haszonnal való eladás. Ismerünk olyan tenyésztőt, aki több mint 10 éve űzi az ipart, és 10 rövidke mondatnál még több tájékoztatást nem adott az állat mellé. Miért? Ugyanazért, amiért a boltosnak se éri meg a teljes tájékoztatás, egy macerás állat esetén. A Mexikói Axolotl ára alacsony, pár ezer forint, ezért a szaporítását pár száz forintból kell megoldani, és minél fiatalabban eladni, hogy kellő haszon legyen rajta. Nem fogja a tenyésztő megtagadni a vásárlásodat, ha Te egy 50 literes akváriumba viszed az állatot. Tudja, hogy jó eséllyel pár hónapon belül úgy is meghal, mert a silány genetika, és a hozzá nem értő tartás hamar végez az állatokkal. Egy drága állatnál már más a helyzet, ott annyi pénzbe került az állat, hogy már veszed a fáradtságot, hogy utánaolvass, és legyen valami rendesebb élettere. Mert ha kiadtál rá már 30-40 e Ft-ot, akkor nem szeretnéd egy amatőr hibával 2 hónap alatt megölni. Ha viszont 2-3 e Ft-ba kerül, akkor majd veszel másikat, kit érdekel?

Összefoglalva: 

  • Nem értenek hozzá szakmailag, hiszen nem azért vannak ott, ennyi állathoz évek kellenének és sok helyen csak pár hónapja ott dolgozók vannak.
  • Ha ért is hozzá, ha őszinte lesz, akkor a vásárlói 50-70%-át el fogja veszíteni, mert ők nem fognak ennyit költeni vagy törődni az állattal. Tehát vagy az üzlete megy tönkre, vagy a főnöke fogja kirúgni.
  • A haszon érdekében ferdítik és elhallgatják az infók egy részét.

Alapvetően nem a boltosok, tenyésztők a hibásak, hanem a vásárlói igény a borzalmas, hogy nem olvasnak az állat vásárlása előtt se után, nem is akarnak, mindent gyorsan ripsz ropsz, legyen jó, legyen szép, legyen olcsó, és neki ne kelljen vele foglalkozni. Iszonyatosan sok a látszólag jó állattartó, akik váltig állítják, hogy ők mindent elolvastak, tényleg mindent, amit a Google feldobott, ők külföldön is utánanéztek, ők jól tartják az állatot, a ő vizük tökéletes, miközben a valóság: a MAF-ról csak most hallottak először, mert most kerestek rá ténylegesen az állatra, azt se tudja mit eszik, hogy kéne tartani, semmit, a vizét sose mérte, azt se tudta, hogy vízcsere szükséges… de látszólag nagyon csilivilin posztolgatja magát Facebookon, és egyéb helyeken, és előadja magát. Csak mikor két kérdést felteszünk, pukkan a lufi, kiderül, hogy annyit se ért hozzá, mint a szomszéd lova, ekkor besértődik és még mi vagyunk a bunkók, a kioktatók, hiszen ő ért az állatához. Az ilyen alakoknak felelnek meg a boltok… hiszen a lelkiismeretes állattartó nem fog a boltostól kérdezni, mert már mindent tud…

De az egyik másik Facebook csoportban nem ezt mondták…

A pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve. Az ilyen egzotikus, különleges, ritka igényű állatoknál nagyon sok a ferde információ, az otthon önmagát szakértőnek kijelentő illető, akik mondjuk egyszer talán elolvasták az Axikalauzt. Nagyon szeret mindenki a levegőbe tanácsokat adni, nulla szakmai tudással, vagy azzal a tudással, hogy egyszer „az ismerőse ismerősének a nagybátyjának az unokahúga hallotta, hogy a szomszédjának bevált egyszer”. Mielőtt bármit elhinnétek olvassatok sokat, keressetek meg több forrást. Nem meglepő mód minden állatfajhoz, minden hobbihoz van szakmailag hozzáértő jó hely, vagy egy honlap, vagy egy Facebook csoport, vagy egy fórum…Mindig vannak páran akik komolyan gondolják, és rendesen csinálják. Természetesen minél többet olvasol, annál jobban fogsz összezavarodni, mert ha 5 helyen kérsz segítséget, 5 különböző választ fogsz kapni. Sok eset azért nem jut el időben hozzánk, mert sarlatán módszereket javasolnak egyesek, vagy pusztán megnyugtatják az állattartót, hogy „jaj, ez semmiség, majd rendbe jön”. Csak mikor a haldokló állat hozzánk kerül, akkor pont az a 3-5 nap hiányzik, amíg a másik oldalon levő önjelölt szakértő tanácsára semmittevéssel töltöttek el.

Akkor ti honnan szerzitek a tudásotokat? Miből gondoljátok, hogy nektek van igazatok?

Fent már bebizonyítottam, hogy évek semmit se jelentenek, de azért leírnám, hogy 2011 óta foglalkozunk ezzel az állatfajjal, és a vele kapcsolatos információkkal. Egy állatfajra szakosodtunk, így jóval több speciális információhoz és tapasztalathoz jutottunk. Mi alapítottuk meg az első magyar nagy fórumot, saját tapasztalatunkból, hazai és külföldi megbízható forrásokból időt nem sajnálva tanultunk. Mi hobbi szinten, nonprofit és az állat iránti szeretetből dolgozunk az információ terjesztésén időt, energiát nem kímélve. Sok gyógyult eset van mögöttünk, olyanok amikor a halálból rángattuk vissza az állatokat. Ha nem győz meg az eddigi tevékenységünk, a tudástár oldalunk, a logónk, akkor keress olyan sarlatánt, aki szerinted jobban ért hozzá, de utána ne gyere hozzánk sírni. Azért próbálunk egységes arculatot vinni magunkkal mindenhova, hogy tudjátok, hogy mi vagyunk azok, ez is mi vagyunk, az is mi vagyunk… A logónk és nevünk jelentsen egy megbízható márkát, hogy ahol ezt látod, ott nem fognak Téged átverni.

Nemes egyszerűen: teljesen más motivál minket mint egy tenyésztőt, boltost vagy egy önjelölt tudás nélküli tanácsadót. 

Üdv:
Sendy